Concept R 18 z rykiem wjeżdża na ulice
To światowa premiera, na którą z niecierpliwością czekali miłośnicy niestandardowych konceptów — ten nowy prototyp od BMW Motorrad to najpotężniejszy motocykl z silnikiem typu boxer o dwóch przeciwległych cylindrach, który kiedykolwiek powstał. Ochrzczony został po prostu jako „Concept R 18”. Ten doskonały, obnażony, zgrabny motor oferuje znacznie więcej niż to, czego można było się spodziewać w segmencie cruiserów po wcześniejszych zapowiedziach.
Konceptowy cruiser gwoździem programu na Concorso.
Konceptowy cruiser gwoździem programu na Concorso.
Prezentowanie zapierających dech w piersiach studiów projektowych każdego maja na konkursie elegancji Concorso d’Eleganza Villa d’Este nieopodal jeziora Como we Włoszech dla firmy BMW Motorrad stało się już tradycją. Widzowie tego najbardziej ekskluzywnego na świecie „konkursu piękności” dla historycznych samochodów i motocykli mogli podziwiać niezwykłe efekty pracy działu projektowania BMW Motorrad nad dwukołowcami w ostatnich latach. Obejmowały one Concept Ninety, czyli hołd złożony oryginalnemu R 90 S, sześciocylindrowy bagger Concept 101 oraz R 5 Hommage stworzony na cześć oryginalnego i kultowego modelu z 1936 roku.
Fani rozwijającego się segmentu cruiser z zainteresowaniem przyglądali się dwóm niestandardowym modelom fascynujących motocykli, które niedawno zostały zaprezentowane przez renomowanych konstruktorów w Japonii i USA, którzy już mieli okazję wykorzystać w swoich projektach potężny silnik typu boxer od BMW Motorrad. Konstruktorzy — CUSTOM WORKS ZON i Revival Cycles — mieli wolną rękę i swobodę w interpretacji tego, jak powinien wyglądać niestandardowy motor z silnikiem boxer o ogromnej pojemności. Oszałamiające wyniki były widoczne w modelach „Departed” oraz „Birdcage”, które wywołały lawinę pytań wśród entuzjastów — jak będzie wyglądać i brzmieć „ręcznie skonstruowana” maszyna BMW Motorrad?
Edgar Heinrich
kierownik działu projektowania w BMW Motorrad
Otóż czekanie dobiegło końca i, wnioskując po entuzjastycznej reakcji odwiedzających, którzy mieli okazję zobaczyć (i usłyszeć!) motor zaprezentowany światu z okazji 90. rocznicy „Concorso”, Concept R 18 został stworzony, aby zdobyć serca i dusze licznych fanów na całym świecie, dla których dziedzictwo i historia są niezwykle ważnymi czynnikami, nawet w nowoczesnych interpretacjach motorów cruiser. Równie ekscytujący jest fakt, że w 2020 roku BMW Motorrad ma zamiar zaprezentować motocykl cruiser produkcji seryjnej, który zasilany będzie silnikiem „big boxer”. Jeśli jego wygląd i osiągi będą zbliżone do tych zapewnianych przez Concept R 18, będzie to nie lada gratka dla fanów motocykli niestandardowych.
Edgar Heinrich
kierownik działu projektowania w BMW Motorrad
Uproszczony i obnażony styl BMW Motorrad.
Uproszczony i obnażony styl BMW Motorrad.
Concept R 18 to uczta dla oczu i od razu widać, że jest wynikiem chęci stworzenia prawdziwego, budzącego czyste emocje, ręcznie skonstruowanego motocyklu niestandardowego. Aby go stworzyć, projektanci udali się w podróż w głąb historii marki w poszukiwaniu inspiracji. Bez wątpienia ci utalentowani entuzjaści, z których wielu zajmuje się „ćwiartowaniem” motocykli w swoim wolnym czasie, dobrze wywiązali się z obietnicy złożonej początkowo w momencie odsłonięcia przed światem modelu R 5 Hommage w 2016 roku, dokładnie 80 lat po debiucie legendarnego sportowego modelu z silnikiem typu boxer. W segmencie tym niezbędny jest potężny silnik, i o ile pojemność 500 cm3 oryginalnego R 5 nie jest w stanie sprostać wymaganiom nowoczesnych standardów, tak największy silnik motocyklowy boxer z pewnością jest.
Michael Eder
BMW Motorrad Design
Zredukowany do absolutnie koniecznych, czystych podstaw.
Zredukowany do absolutnie koniecznych, czystych podstaw.
Model Concept R 18 to wyraźnie ekscytujące przejście pomiędzy wspomnianym „hołdem dla historii” a nadchodzącym motocyklem produkcji seryjnej. Zaznacza swoją obecność dzięki nietuzinkowej aparycji, postawie i obietnicy niezwykłych osiągów. Niewątpliwym akcentem jest ogromny silnik typu boxer, fizycznie znacznie większy niż wersja 500 cm3 wykorzystana w modelu pokazowym, który powstał, aby robić wrażenie. Wybrano charakterystyczne szprychowe koła (21” z przodu i 19” z tyłu) doskonale dopasowane do imponujących proporcji oraz ogólnej sylwetki najnowszego motocyklu pokazowego, obok którego nie da się przejść obojętnie. Zmodyfikowany przód oraz wydech fishtail podkreślają jego niestandardową, ręcznie tworzoną sylwetkę.
Nisko osadzony i wydłużony, zgrabny i powściągliwy Concept R 18 to uosobienie piękna. Swoją charyzmę zawdzięcza wypolerowanym, aluminiowym pokrywom cylindrów, subtelnej kolorystyce silnika, zbiornikowi paliwa i widelcowi w kształcie łezki, wąskim prążkom ze złotawo-żółtym efektem nadającym głębię oraz warstwowemu lakierowaniu. Zastosowane zostały jedynie trzy rodzaje obróbki powierzchni metalowych — piaskowanie, lakierowanie oraz polerowanie — w celu zapewnienia czystej, autentycznej estetyki motocyklu. Kultowe opony RILLE marki Metzeler mają wykonany na zamówienie wzór bieżnika oraz boczne ścianki o unikalnej kolorystyce. Każdy, kto zna motocykle BMW z lat 50., rozpozna pokryte skórą siedzisko w stylu Pagusa z wytłoczonym logo.
Nieskomplikowana jazda, która jest strawą dla duszy.
Nieskomplikowana jazda, która jest strawą dla duszy.
Otwarty napęd z wałem, tylne zawieszenie wspornikowe, gaźnik z podwójnym układem Solex z samochodu BMW 2002, reflektor LED z lat 50-tych zainspirowany przez Bosch i zamontowany między rozgałęzieniami widelca, brak widocznej rozdzielnicy — lista jest długa, a przyglądając się modelowi Concept R 18 (jak dumnie głosi plakietka), należy przygotować się na wiele niespodzianek. Bez wątpienia stanowi on kontynuację opowieści, która zaczęła się od R 5 Hommage, ale najbardziej ekscytujące jest to, że historia ta prowadzi nas teraz nie w kierunku zaawansowanej technologii, ale w stronę oryginalnych, autentycznych i śmiałych modeli. Może czas zwolnić i zacząć podziwiać widoki?
Wyłączenie odpowiedzialności
Przedstawione pojazdy mogą być modyfikowane i wyposażane w akcesoria od dostawców zewnętrznych i/lub własne komponenty, które nie są produkowane, dystrybuowane ani testowane przez BMW. BMW nie ponosi żadnej odpowiedzialności za modyfikacje (w tym za montaż, właściwości i wykorzystanie przedstawionych akcesoriów). UWAGA: Modyfikowanie pojazdów seryjnych (w tym montaż i użytkowanie komponentów firm trzecich i własnych) może wpłynąć na właściwości jezdne! Prowadzenie naszych pojazdów w zmodyfikowanym stanie odbywa się na własne ryzyko.