Departed
Zespół Custom Works ZON z Japonii otrzymał już wiele wyróżnień za swoje motocykle typu custom bikes. Teraz dzięki motocyklowi „Departed” Yuichi Yoshizawa i Yoshikazu Ueda znowu budzą sensację. Sercem maszyny jest prototyp całkowicie nowego silnika boxer.
KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA
Departed.
Custom Works ZON (C.W.Z.)
Yuichi Yoshizawa, Yoshikazu Ueda
2018
Land Racer
WYRAZISTY LAND RACER
WYRAZISTY LAND RACER
Tym razem wyglądało to inaczej. Zazwyczaj customizer przebudowuje istniejący motocykl i nadaje mu wyjątkowy wygląd. Wówczas zleceniodawca może cieszyć się z różnicy między obecnym i pierwotnym wyglądem maszyny. I nieźle się zdziwić. Ale w przypadku tego projektu customizer Yuichi Yoshizawa nie dysponował żadną podstawą. Dostał jednak serce maszyny – prototyp całkowicie nowego silnika boxer. Zadanie: zbudować wyjątkowy motocykl dla tego silnika.
Yuichi Yoshizawa
Custom Works ZON
Wyraźna obecność, duże wyzwanie.
Gdy silnik dociera do Custom Works ZON, Yuichi jest zaskoczony.
Japoński customizer w ogóle nie wziął pod uwagę, jak znaczącym elementem będzie silnik boxer. Zarówno jego zewnętrzna geometria, jak i widoczne elementy przypominają silniki boxer montowane w motocyklach BMW Motorrad do końca lat 60-tych XX wieku. Chromowane rury chronią biegnące nad cylindrami popychacze. Ponieważ położone przeciwlegle i wystające cylindry są charakterystyczne dla silnika boxer, zaprojektowanie ramy i korpusu staje się dla niego szczególnym wyzwaniem. Yuichi podejmuje to wyzwanie i zaczyna się nad nim zastanawiać. Wyobraża sobie, jak to jest, wcisnąć gaz do końca, jadąc maszyną z tym silnikiem. Wtedy wpada na pomysł: stworzy motocykl typu Land Racer.
Departure with a surprise.Odlot z niespodzianką.
Dla customizera i jego współpracownika Yoshikazu Ueda nadchodzi czas intensywnej pracy – od początku sierpnia do końca listopada siedzą w warsztacie i w pocie czoła skręcają motocykl, jakiego świat nie widział. Na samą myśl o tym projekcie czuje dumę. – Dostaliśmy ten nowy silnik wcześniej niż ktokolwiek inny na świecie. Pozwolono nam zaprojektować nowy motocykl typu Custom Bike napędzany tym silnikiem. To fantastyczne uczucie mieć świadomość, że wszystkich tym zaskoczymy – opowiada Yuichi. Zaledwie kilka dni później na początku grudnia motocykl ujrzał światło dzienne podczas pokazów Yokohama Hot Rod Custom Show w Japonii. Tak wymagający projekt i tak wyjątkowy motocykl potrzebował wyrazistej nazwy: „Departed” – czyli odlot w sensie pozytywnym. – To takie uczucie, jakbym udawał się w nową podróż – mówi Yuichi.
Rzemieślniczy kunszt made in Japan.
Rzemieślniczy kunszt made in Japan.
Styl warsztatu ZON jest bardzo rozpoznawalny: klasyczne kształty, nowoczesne techniki produkcji i niezmierzony poziom rzemieślniczego kunsztu widoczny w szczegółach – wszystko najwyższej japońskiej jakości. Bardzo niska sylwetka motocykla przypomina maszyny Ernsta Hennesa przeznaczone do bicia rekordów z końca lat 20-tych i z lat 30-tych XX wieku. Za szczególnie udaną customizer uważa linię, którą tworzy motocykl od początku zbiornika po zakończenie fotela. Duże koła – z przodu 21 cali, z tyłu 26 cali – są frezowane w aluminium i wyposażone w stosunkowo wąskie opony; podobnie wahacz tylnego koła i trapezoidalny widelec przedniego koła zostały wykonane poprzez skrawanie litego kawałka metalu i wraz z ukrytą amortyzacją zamocowane do ramy rurowej motocykla. Silnik zawieszony jest w ramowej konstrukcji, której wykonanie kosztowało dużo wysiłku. Wpasowany w nią zbiornik, moduł fotela oraz osłona przednia wykonane są z ręcznie wyklepanych blach.
Szczegółowe informacje o motocyklu
C.W.Z.
Wspornik widelca C.W.Z., amortyzacja Manitou, hamulec przedniego koła Kustom Tech, obręcz przedniego koła (2,15 x 21 cali) Satsuma Cycle Works (wg projektu C.W.Z.)
Wahacz C.W.Z., amortyzacja ZF Sachs, hamulec tylnego koła Kustom Tech, obręcz tylnego koła (3,5 x 26 cali) Satsuma Cycle Works (wg projektu C.W.Z.)
Wykonany ręcznie przez C.W.Z., po jednej rurze wydechowej na każdy cylinder (rury nie są ze sobą połączone)
Zbiornik i garb siedzenia C.W.Z, siedzenie marki kuureiyonsoku
Konan Bankin, liniowanie Mr. G
Zapłon Silent Hektik, gaźnik Dellorto (PHM 40)
PODWÓRKA WCZORAJ I DZIŚ
Yuichi Yoshizawa jest zakochany w motocyklach od dzieciństwa: – Już jako mały chłopiec chodziłem do sklepu motocyklowego w sąsiedztwie. To było moje podwórko – opowiada. Po ukończeniu szkoły średniej Yuichi imał się wielu zajęć. Ciągle czegoś mu brakowało. – Stopniowo dojrzewał we mnie pomysł, że powinienem robić to, co mi się podoba. Wówczas otworzyłem własny sklep razem z Uedą – moim kolegą, z którym chodziłem do jednej klasy.
Kontrola z każdej strony
Obydwaj długo i starannie przyglądają się motocyklowi z każdej możliwej perspektywy, zanim zabiorą się do pracy, by nadać mu wyjątkowy wygląd. Przebudowa zaczyna się w głowie. Najpierw customizerzy decydują się na wybór rozmiaru kół. – Jest to bardzo ważne dla określenia zasadniczego charakteru motocykla – opowiada Yuichi. Potem dobiera się ramę, a na końcu wygląd zewnętrzny, w tym wszystkie istotne części nadwozia. Ogromny atut Custom Works ZON: zespół tworzy design i wykonuje samodzielnie prawie wszystkie części. – Najważniejsze, aby wszystkie części działały bez zarzutu. Nasze motocykle wyróżniają się wysokim poziomie designu i doskonałą funkcjonalnością. – Oczywiście maksyma ta dotyczy także „Departed” – nawet jeśli historia jego powstania jest inna. Motocykl przed i po. Zdziwienie jest ogromne.
Wyłączenie odpowiedzialności
Przedstawione pojazdy mogą być modyfikowane i wyposażane w akcesoria od dostawców zewnętrznych i/lub własne komponenty, które nie są produkowane, dystrybuowane ani testowane przez BMW. BMW nie ponosi żadnej odpowiedzialności za modyfikacje (w tym za montaż, właściwości i wykorzystanie przedstawionych akcesoriów). UWAGA: Modyfikowanie pojazdów seryjnych (w tym montaż i użytkowanie komponentów firm trzecich i własnych) może wpłynąć na właściwości jezdne! Prowadzenie naszych pojazdów w zmodyfikowanym stanie odbywa się na własne ryzyko.
Wyłączenie odpowiedzialności
Przedstawione pojazdy mogą być modyfikowane i wyposażane w akcesoria od dostawców zewnętrznych i/lub własne komponenty, które nie są produkowane, dystrybuowane ani testowane przez BMW. BMW nie ponosi żadnej odpowiedzialności za modyfikacje (w tym za montaż, właściwości i wykorzystanie przedstawionych akcesoriów). UWAGA: Modyfikowanie pojazdów seryjnych (w tym montaż i użytkowanie komponentów firm trzecich i własnych) może wpłynąć na właściwości jezdne! Prowadzenie naszych pojazdów w zmodyfikowanym stanie odbywa się na własne ryzyko.