ESA i ESA II
"Elektroniczny system regulacji zawieszenia" drugiej generacji (w skrócie ESA II) dostosowuje się do każdego stylu jazdy i obciążenia dzięki niezwykle wygodnej regulacji podwozia i zawieszenia. Możliwość wyboru krzywych charakterystyki dla zawieszenia i amortyzatorów zapewnia niespotykaną łatwość zastosowania i bezprecedensowy poziom opcji dostosowania podwozia i zawieszenia do warunków drogowych i obciążenia.
Wyjątkowy na światowym rynku motocyklowym system zapewnia kierowcy elektroniczne funkcje sterowania, które nie tylko umożliwiają regulację tłumienia w fazie odbicia w przednim i tylnym amortyzatorze oraz długości sprężyny tylnego amortyzatora („napięcia wstępnego sprężyny”), ale także współczynnika twardości sprężyny i naprężenia. Do obsługi wszystkich tych ustawień służy jeden multi-controller, wraz z menu nawigacji na wyświetlaczu kolorowym TFT.
W celu jak największego ułatwienia sterowania i uniknięcia niezamierzonych błędów w ustawieniach kierowca jest tylko proszony o wprowadzenie stanu obciążenia („w pojedynkę”, „w pojedynkę z bagażem” lub „z pasażerem i bagażem”). System następnie analizuje odpowiednie napięcie wstępne sprężyny lub współczynnik twardości sprężyny i automatycznie je konfiguruje.
W zależności od osobistych preferencji jazdy kierowca może również wybrać spośród ustawień podwozia i zawieszenia „Comfort”, „Normal” lub „Sport”, które wpływają na sposób reagowania maszyny na ich sterowanie. Elektroniczny sterownik pojazdu następnie analizuje tę specyfikację i oblicza odpowiednie współczynniki tłumienia z użyciem optymalnych parametrów. Następnie uruchamia silnik elektryczny, który odpowiednio dokonuje regulacji napięcia wstępnego sprężyny. Łącznie dostępnych jest dziewięć różnych opcji ustawień. Współczynnik tłumienia na amortyzatorach jest regulowany za pomocą małych silników skokowych.
Te dodatkowe modyfikacje współczynnika twardości sprężyny oznaczają, że poziom pojazdu można dostosować do różnych obciążeń w celu jeszcze większego zwiększenia poziomu stabilności jazdy, prowadzenia i komfortu. Zachowana jest pełna swoboda pochylania, nawet w jeździe z maksymalnym obciążeniem z pasażerem i bagażem dla bardziej sportowego stylu jazdy. Te dostosowania współczynnika twardości również znacznie ograniczają ryzyko dobicia nawet w przypadku ekstremalnego obciążenia.
Ustawienie charakterystyki tłumienia („Normal”, „Sport” i „Comfort”) można zmieniać jednym dotknięciem przycisku, nawet podczas jazdy. Ze względów funkcjonalności i bezpieczeństwa zmiana napięcia wstępnego sprężyny możliwa jest tylko podczas postoju. Do zmiany napięcia wstępnego sprężyny służy silnik elektryczny z biegami.
Zmiany napięcia sprężyny dokonuje się za pomocą dwóch sprężyn połączonych szeregowo. Tutaj siły ściskające są pochłaniane przez element z elastomeru (Cellasto) w połączeniu z tradycyjną sprężyną zainstalowaną poniżej. Rozszerzanie promieniowe elementu Cellasto w kierunku na zewnątrz jest ograniczone na stałe przez stalową tuleję. Wewnątrz za pomocą mechanizmu elektrohydraulicznego porusza się tuleja aluminiowa. Położenie tej wewnętrznej tulei wpływa na zachowanie rozszerzania na zewnątrz elementu Cellasto, a przez to na jego współczynnik twardości. Działa to w taki sam sposób, jak zastosowanie dwóch sprężyn o dwóch stopniach naprężenia. Gdy wewnętrzna tuleja opiera się na stalowej sprężynie, element Cellasto przestaje działać i działa tylko stalowa sprężyna. Gdy wewnętrzna tuleja przesuwa się dalej, możliwa jest również modyfikacja napięcia wstępnego sprężyny stalowej.
Umożliwia to zachowanie optymalnej stabilności pozycji i geometrii jazdy przy dowolnym obciążeniu. Dodatkowe korekty współczynnika twardości w szerokim zakresie 110–160 Nm posłużyły do rozszerzenia zakresu ustawień „Comfort”, „Normal” i „Sport” w ESA II, co znacząco wpłynęło na możliwości jazdy.
W porównaniu do tradycyjnych systemów mechanicznej regulacji napięcia wstępnego sprężyny i charakterystyki tłumienia amortyzatora elektroniczny system regulacji zawieszenia motocyklowego ESA ma taką przewagę, że zapewnia stałą i natychmiastową koordynację pracy wszystkich elementów zawieszenia i zapobiega tak zwanym błędom „normalnego użytkownika”. Kierowca nie musi również tracić czasu na regulacje za pomocą narzędzi, ponieważ może dokonać zmian w ciągu kilku sekund, jednym naciśnięciem przycisku. Umożliwia to bardzo szybką regulację zawieszenia, gdy spontanicznie decydujemy się zabrać pasażera lub kiedy jakość nawierzchni niespodziewanie się zmieni.
+ Dowiedz się więcej